Blockera beställningar och ersätt bilder
Photo Portal erbjuder dig flera sätt att kontrollera dina kunders beställningar. Beställningar kan antingen överföras automatiskt till vårt system eller så kan du frigöra dem manuellt.
Om du inte ändrar bilderna innan du beställer kommer den ursprungliga upplösningen som du laddade upp att användas för produktionen. Alternativt har du två alternativ för att blockera dina beställningar. Du kan byta ut bilderna mot högupplösta bilder innan du beställer, eller så kan du godkänna varje beställning manuellt utan att byta ut bilderna. Du kan till och med kombinera båda alternativen.
Photo Portal ger dig flexibiliteten att styra dina beställningar på det sätt du vill och säkerställa att du får bästa möjliga resultat.
Byt ut bilder innan du beställer
Med det här alternativet kan du spara tid när du redigerar dina bilder och utrymme när du laddar upp filer. Det gör att du kan ladda upp dina bilder oredigerade och i låg upplösning som en förhandsgranskning. När beställningen har skapats kan du ladda upp de slutliga bilderna redigerade och i hög kvalitet innan du godkänner beställningen. Du hittar det här alternativet i försäljningsinställningarna för det galleri du väljer.
Du måste aktivera alternativet Ersätt bilder innan du beställer. På så sätt får du ett meddelande om att du ska ändra bilden när en beställning skapas. När du har aktiverat alternativet måste du klicka på Spara.
När en kund slutför ett köp från det här galleriet får du ett e-postmeddelande som meddelar dig om beställningen. För att behandla den kan du klicka på länken eller logga in på Photo Portal och gå till Orderhantering inom Försäljning.
Här hittar du den beställning som din kund har gjort med statusen Väntar på produktionsbild. Om du klickar på den kommer du att se alla detaljer om ordern.
Det är här du måste ladda upp de redigerade, högkvalitativa filerna för utskrift. Om du inte har retuscherat dem ännu kan du ladda ner CSV-filen som innehåller fotonas filnamn. Du måste kopiera och klistra in den i den programvara du har valt för att retuschera bilderna, t.ex. Lightroom. Observera att du i Lightroom måste ange filnamnen åtskilda med kommatecken i filterrutan. Som i det här exemplet: wedding_01.jpg, wedding_04.jpg, wedding_02.jpg, wedding_05.jpg, wedding_03.jpg. Då öppnas bara de bilder som din kund har valt, vilket sparar mycket tid på att leta efter filerna.
Om du redan har retuscherat bilderna behöver du bara ladda upp dem. Du kan ladda upp dem en i taget genom att klicka på Upload Image i var och en av dem. Observera att du alltid måste ersätta originalbilden med en annan bild som bibehåller det ursprungliga bildförhållandet.
Om Tillåta bildredigering/utklippning är aktiverat i Försäljningsinställningar kommer det inte att vara möjligt att byta ut bilden mot den redigerade beskärningen som kunden har gjort, eftersom detta kan leda till fel.
Om de slutliga filerna som ska laddas upp har samma namn som de filer som ska ersättas kan du ladda upp dem alla på en gång genom att klicka på Massuppladdning av alla bilder.
När bilderna har laddats upp ändras deras status i enlighet med detta.
Klicka på verktyget Edit för att se en jämförelse mellan originalbilden och den uppladdade bilden.
För att slutföra ordern behöver du bara klicka på Release order to production. När du återvänder till orderhanteringen ser du att statusen för ordern har uppdaterats.
Manuellt frisläppa ordrar
Om bilderna som laddas upp till alla dina gallerier är de slutliga, retuscherade, högkvalitativa filerna och du vill godkänna varje order manuellt, kan du enkelt aktivera det här alternativet också. Allt du behöver göra är att gå till inställningarna för försäljning och fakturering i Sales och aktivera alternativet Manually release orders.
När alternativet har aktiverats måste alla beställningar som görs av dina kunder godkännas manuellt av dig i orderhanteringen innan de går i produktion.