Felsökning

Felsökning

Ibland kan det uppstå problem i programvaran eller felmeddelanden kan visas. För sådana fall har vi skapat en steg-för-steg felsökningsguide som du kan använda för att försöka åtgärda problemet. Den här guiden tar dig igenom processen med att identifiera möjliga problem och hitta lämpliga lösningar.

Som ett första steg rekommenderar vi att du tar bort de temporära filerna. I många fall kommer detta att lösa problemet. Om problemet kvarstår rekommenderar vi dock att du kontrollerar och överväger följande alternativ.

Radera temporära data

  1. Öppna menyn Inställningar, som du vanligtvis når via kugghjulsikonen.
  2. Leta efter alternativet Radera temporära data och välj det.
  3. Kryssa för alla tre alternativen: Ta bort temporära data, Ta bort nedladdade mönster och Ta bort miniatyrbilder.
  4. Bekräfta borttagningen genom att välja Ta bort nu.
  5. En dialogruta visas som anger att programvaran måste stängas. Stäng programvaran.
  6. Starta om programvaran för att slutföra processen.
    Om du stöter på felmeddelandet igen kan du överväga följande felsökningssteg:

Bilder kan inte visas/laddas

Om du stöter på problem med att bilder inte visas eller laddas, bör du överväga följande steg för felsökning:

  1. Börja med att kontrollera att bilderna är sparade i ett filformat och en färgrymd som stöds.
  2. För att undvika eventuella problem med behörigheter kan du också testa att spara bilderna på skrivbordet som ett test.
  3. Kontrollera att mapparna eller filnumren inte innehåller några emojis. Om de gör det kommer problemet att lösas genom att du tar bort dem.

För macOS-användare följer du dessa ytterligare steg:

  1. Ge designprogrammet full tillgång till din hårddisk. Du gör detta genom att gå till avsnittet Säkerhet > Sekretess > Full diskåtkomst i systeminställningarna.
  2. I det avsnittet anger du designprogrammet som ett program som ska ha full diskåtkomst. Genom att lägga till det här bör programvaran kunna komma åt dina bildkällor.
  3. Kontrollera att du har beviljat åtkomst till Apple Photos för Saal Design Program i dina operativsysteminställningar. Detta gör du genom att gå till Systeminställningar > Sekretess och säkerhet > Foton. Aktivera åtkomst till dina utskrifter för Saal Digital-appen i listan.

Du bör då kunna komma åt dem.

Problem med att komma åt bilder på NAS eller i molnet

Problemet du står inför är att du inte kan nå eller visa bilder som är lagrade på din NAS (Network Attached Storage) eller i din molntjänst. Följ dessa steg för att åtgärda problemet:

Tilldela en enhetsbokstav: Tänk dig din NAS eller molntjänst som ett digitalt lagringsutrymme. För att komma åt filer behöver din dator ett specifikt sätt att identifiera och nå det utrymmet, som en bokstav för ett specifikt rum. I det här fallet måste du tilldela en enhetsbokstav till din NAS eller molnlagring, vilket är som att ge lagringsutrymmet ett unikt namn. Detta hjälper din dator att hitta och komma åt de bilder du vill ha.

Problem med att komma åt bilder på en USB-enhet

Om du har problem med att komma åt bilderna direkt från USB-lagringsenheten är en lösning att kopiera bilderna till en mapp på datorns interna lagringsutrymme. Du bör nu kunna komma åt dina bilder.

Fetstil och kursiv stil är inte tillgängliga i alla typsnitt

Vissa teckensnitt stöder inte fetstil eller kursiv stil. Detta beror på själva teckensnittet och är inte ett fel i programvaran. För att få fet eller kursiv text bör du välja typsnitt som erbjuder dessa stilar.

Filen kunde inte sparas

Om du får meddelandet Filen kunde inte sparas när du exporterar ett projekt eller skapar en PDF från ett projekt, kontrollera att programvaran har fullständiga åtkomsträttigheter till den mapp där du vill spara filerna eller välj en annan mapp.

För macOS-användare följer du dessa ytterligare steg:

  1. Ge designprogrammet full åtkomst till din hårddisk. Detta gör du genom att gå till avsnittet Säkerhet > Sekretess > Full diskåtkomst i systeminställningarna.
  2. I det här avsnittet lägger du till designprogrammet som ett program som ska ha full diskåtkomst. Genom att lägga till det här bör programvaran kunna spara filerna.

Felmeddelande alltid på samma sida i ett projekt

Om du upplever problemet på specifika sidor kan du lösa det genom att följa dessa steg:

  1. Markera de berörda sidorna och ta bort allt innehåll på dem från projektet. Detta gör du genom att navigera till den högra rutan och klicka på Page. Välj sedan Markera alla för att markera alla element.
  2. Tryck på delete-tangenten på tangentbordet för att ta bort de markerade elementen. Se till att inga element finns kvar i avsnittet Lager.
  3. Byt sedan namn på de bildfiler som är kopplade till projektet. Kopiera och klistra sedan in innehållet, inklusive de omdöpta bildfilerna, textrutorna och andra element, på sidorna igen.
  4. Spara slutligen projektet under ett nytt namn för att se till att ändringarna tillämpas.

Saknat projekt: sparat online i Photo Portal-kontot

Kontrollera att du är inloggad på det konto där du sparade projekten. Klicka på kontoikonen i det nedre vänstra hörnet och kontrollera den e-postadress som visas. Om du har flera e-postadresser kan du kontrollera om du har ett annat konto med en annan e-postadress.

Saknat projekt: sparat lokalt på enheten

Efter byte av enhet eller hårdvara

Gammal/originell enhetSökefter projekten på den ursprungliga enheten och programmet som användes för att designa den.

Ny enhet

  1. Använda ett Photo Portal-konto: På den gamla enheten loggar du in på ditt Photo Portal-konto och sparar projekten online. Logga sedan in på samma konto på den nya enheten.
  2. Använda Export/Import
    • Exportera: Öppna programvaran, ladda projektet, klicka på Dela eller Exportera projekt och spara det som en SSWPRM-fil på ett externt lagringsmedium.
    • Importera: Installera programvaran på den nya enheten, gå till Projekt, klicka på Importera projekt och välj den exporterade SSWPRM-filen.

Efter byte av maskinvara eller radering av programvara eller data

Om du har bytt maskinvara (t.ex. hårddisk) eller raderat data och det inte finns någon säkerhetskopia är det inte möjligt att återställa. Registrera dig för ett Photo Portal-konto för att förhindra framtida dataförluster.

Efter byte av lagringsväg eller flytt av data

Har du flyttat eller kopierat data tillfälligt? Eller har du ändrat platsen där data lagras?

Gå tillväga på följande sätt:

  1. Kontrollera projektmappen: Gå till programinställningarna och leta reda på sökvägen till projektmappen. Den här sökvägen anger var dina projekt lagras.
  2. Kontrollera att sökvägen är korrekt: Kontrollera att sökvägen till projektmappen är korrekt och känd av programvaran.
  3. Ge åtkomst: Om du har flyttat projektmappen, t.ex. till en extern hårddisk, ska du kontrollera att hårddisken är ansluten till systemet. Programvaran behöver åtkomst för att visa projekten. Spara den korrekta sökvägen i inställningarna.

Om du inte kan återställa data till den ursprungliga platsen eller om det inte går att lösa problemet genom att ändra lagringssökvägen kan projekten tyvärr inte återställas längre.

Projekt som inte sparats eller data som gått förlorade på grund av tekniska problem

  1. Projektet har inte sparats: Om ett projekt aldrig sparades och har gått förlorat kan det inte återställas/återskapas.
  2. Projekt beställt men inte sparat: Om projektet beställdes men inte sparades kan det inte återställas om det inte sparas på ett Photo Portal-konto. Spara alltid projekt och beställningar när du är inloggad på kontot.
  3. Senaste ändringarna inte sparade: Om ändringarna inte har sparats är det inte möjligt att återställa dem. Spara regelbundet ditt arbete och säkerhetskopiera långsiktiga projekt med hjälp av funktionen Exportera projekt.
  4. Fullt diskutrymme: Om diskutrymmet var fullt när du sparade kan projektet gå förlorat. Se till att det finns tillräckligt med ledigt utrymme när du använder programvaran, eftersom tillfälliga nedladdningar snabbt kan fylla upp disken.

Ordern kan inte laddas upp

Om du har problem med att ladda upp din order kan du använda följande steg för att lösa problemet:

  1. Börja med att kontrollera datorns inställningar för att avgöra om en brandvägg eller ett antivirusprogram blockerar programvaran.
  2. Om du upptäcker att programvaran blockeras måste du avblockera den i dessa program.
  3. Genom att avblockera programvaran bör du kunna ladda upp din beställning utan ytterligare problem.
  4. Starta om systemet helt och hållet om det inte fungerar. Om du har provat de föregående stegen och fortfarande inte kan ladda upp din beställning kan det vara bra att starta om hela systemet. En omstart av datorn kan ofta lösa tillfälliga problem eller konflikter som kan hindra uppladdningsprocessen från att fungera korrekt.

Genom att följa dessa steg bör du kunna lösa problemet med att du inte kan ladda upp din beställning framgångsrikt.

Betalningsfönstret visas inte

När du försöker betala för din order ska ett fönster öppnas i din webbläsare där du kan slutföra betalningen. Vissa personer upplever dock ett problem där detta betalningsfönster inte visas. Följande felmeddelande visas: Betalningsfönstret öppnas i din standardwebbläsare. Vänligen slutför betalningen där.

Kontrollera att du har angett en standardwebbläsare i din dators inställningar. En standardwebbläsare är den som öppnas automatiskt när du klickar på en länk eller öppnar en webbsida. Om du inte har gjort det måste du välja din favoritwebbläsare och ange den som standardwebbläsare.

När du har ställt in din standardwebbläsare stänger du och öppnar programvaran igen och försöker slutföra beställningsprocessen på nytt.

Om du följer dessa steg bör betalningsfönstret nu visas och du kan fortsätta med din betalning. Oroa dig inte, de varor du vill köpa kommer fortfarande att finnas i din varukorg, så du kommer inte att förlora dem under denna process.

Programvaran slutar svara eller hänger sig

Om du stöter på en situation där programvaran slutar svara eller verkar vara frusen, är den rekommenderade lösningen att starta om datorn. Denna åtgärd är mycket effektiv när det gäller att lösa problemet i nästan alla fall.

Programvaran är mycket långsam eller det tar lång tid att komma åt bilder

Kan orsakas av antivirus- eller anti-malware-program, som kan avbryta filåtkomst och orsaka dessa problem. Du kan försöka inaktivera den specifika programvaran du använder för att se om det löser problemet.

Vi rekommenderar dock starkt att du inte använder ett system som inte har ett korrekt antivirusprogram installerat.

Det går inte att installera eller starta programvara

Om du stöter på problem med att installera eller starta skrivbordsprogramvaran ska du följa följande steg för att felsöka problemet:

  1. Kontrollera att programvaran är kompatibel med operativsystemet. Kontrollera att operativsystemet uppfyller de minimikrav som anges av programvaran.
  2. Kontrollera om programvaran blockeras av din brandvägg eller ditt antivirusprogram.
  3. Om programvaran blockeras kan det bero på din brandvägg eller virusscanner/antivirusprogram. I sådana fall ska du avblockera programvaran i dessa program.

Genom att utföra dessa åtgärder bör du kunna åtgärda problemet med att du inte kan installera eller starta programvaran framgångsrikt.

Programvaran startar i offline-läge

Om du upptäcker att programvaran bara startar i offlineläge indikerar detta att den inte har tillgång till Internet. Mycket begränsad funktionalitet är tillgänglig när du arbetar i offline-läge eftersom programvaran kräver en internetanslutning för att fungera korrekt. Följ stegen nedan för att lösa detta problem.

  1. Kontrollera datorns inställningar för att se om en brandvägg eller ett antivirusprogram blockerar programvarans åtkomst till Internet.
  2. Om du upptäcker att det blockerar programvarans åtkomst till Internet, kontrollera datorns inställningar. Om du upptäcker att programvaran blockeras av dessa program måste du avblockera dem.
  3. Om du avblockerar programvaran i brandväggen eller antivirusprogrammet bör du kunna återansluta till Internet.
  4. När du har avblockerat programvaran bör den fungera som den ska.

Har du fortfarande problem?

Installera programvaran på en annan dator, exportera ditt projekt och importera det till det systemet. Kontrollera om eventuella problem som du upplevde då är lösta. Om du fortfarande har problem finns vi här för att hjälpa dig. Kontakta vårt kundvårdsteam och lämna följande information:

  1. Beskriv de steg du tog innan felmeddelandet dök upp. Detta hjälper oss att förstå sammanhanget för problemet.
  2. Skicka oss en skärmdump av det problem du upplever.
  3. Informera oss om namnet på och versionen av ditt operativsystem. Denna information hjälper oss att begränsa potentiella kompatibilitetsproblem.
  4. Skicka oss felloggen. För att komma åt felloggen klickar du på knappen Settings (kugghjulsikonen) som finns i det övre högra hörnet av programvaran. I fönstret som öppnas klickar du på knappen Öppna mapp med loggfil. Skicka oss alla loggfiler från de senaste 7 dagarna.

Genom att tillhandahålla denna information till vårt kundsupportteam med hjälp av formuläret kommer vi att kunna undersöka problemet bättre och ge dig nödvändig hjälp. Din input hjälper oss att förstå och lösa det problem du upplever. Tack för att du tar dig tid att förse oss med den begärda informationen.

 

Din språkinställning stämmer inte överens med språket på denna webbplats. Vänligen välj:

Din språkinställning stämmer inte överens med språket på denna webbplats. Vänligen välj: