Felsökning i fotoportalen
Ibland kan du stöta på problem när du använder Photo Portal. Vi har sammanställt en detaljerad felsökningsguide för att hjälpa dig att lösa dessa problem. Följ stegen nedan för att identifiera problemet och hitta en lämplig lösning.
För användbara handledningar och annat innehåll för Photo Portal kan du besöka vårt hjälpcenter.
Inloggning inte möjlig
Felmeddelande: "Felaktig e-postadress eller lösenord"
Se till att du har ett konto. Om du är osäker:
- Klicka på Skapa konto
- Ange din e-postadress
- Om du redan har ett konto får du ett meddelande om detta.
Kontrollera att du har angett din e-postadress och ditt lösenord korrekt:
- Se till att det inte finns några stavfel
- Kontrollera om Caps Lock eller Num Lock är aktiverat.
- Om du kopierade och klistrade in dina inloggningsuppgifter kan du försöka skriva in dem manuellt.
- Om problemet kvarstår klickar du på Glömt ditt lösenord? för att återställa ditt lösenord.
- Följ instruktionerna i e-postmeddelandet du får för att skapa ett nytt lösenord.
Felmeddelande: "Konto hittades inte. Kanske har du loggat in på fel portal"
Kontrollera att du är inne på rätt portal/webbplats där du registrerade ditt konto. Om det behövs, byt till rätt portal och försök logga in igen.
Om du av misstag har registrerat dig på fel portal och vill använda samma e-postadress på en annan, logga först in på den "felaktiga" portalen och radera kontot. Tänk på att detta permanent raderar alla data, projekt, gallerier etc. på kontot.
PIN-kod inte mottagen, eller problem som inte beskrivs här
Om du fortfarande inte kan logga in, kontakta vårt supportteam för ytterligare hjälp.
Adressen känns inte igen när du försöker skapa ett konto
Om din adress inte känns igen kommer du att se en dialog med tre alternativ:
- Redigera: Välj det här alternativet för att korrigera eventuella fel i adressen.
- Använd den föreslagna adressen: Om systemet hittar en alternativ adress eller ett annat format, bekräfta det genom att klicka på "Använd föreslagen adress".
- Använd adressen du angav: Du är inte skyldig att acceptera den föreslagna adressen, du kan fortfarande använda den adress du angav.
Om du fortfarande stöter på problem, fortsätt med den valda adressen och kom ihåg att du kan uppdatera den senare.
Allmänna visningsproblem och andra installationsproblem
Om element inte visas korrekt eller inte kan väljas kan du prova följande:
- Använd en webbläsare som Chrome, Edge eller Safari. Om problemet är webbläsarspecifikt, informera vår kundsupport.
- Testa problemet med en annan webbläsare, enhet eller internetanslutning.
- Se till att webbläsaren och operativsystemet är uppdaterade till den senaste officiella versionen. Undvik att använda föråldrade versioner eller betaversioner.
- Kontrollera webbläsarinställningar, programvara från tredje part, plugins, tillägg, popup- eller annonsblockerare etc. för att se till att de inte stör. Om det behövs, prova en ny installation av en standardwebbläsare. Tillåt cookies om du uppmanas att göra det.
- Rensa webbläsarens cache/data (välj "all tid" som tidsintervall och alla alternativ utom lösenord/autofyllningsformulär). Stäng webbläsaren, starta om din enhet och kontrollera igen.
- Kontrollera att det inte finns några allmänna problem med internetanslutningen eller hastigheten och att din brandvägg/dit antivirusprogram inte stör.
Problemet bör vara löst efter att du har gått igenom denna checklista.
Gallerilänken fungerar inte
Om gallerilänken som du behöver dela inte fungerar:
- Kontrollera att du använder rätt delningslänk från menyn Dela inställningar.
- Försök att inaktivera delningen i Dela inställningar -menyn och sedan återaktivera den. Kontrollera om problemet är löst.
Ändringar i galleriet visas inte omedelbart
Vänta en stund, eftersom stora gallerier eller gallerier med högupplösta bilder kan ta flera minuter att bearbeta. Bearbetningstiden varierar beroende på flera faktorer.
E-postarbetsflödet skickades inte vid rätt tidpunkt (försenat eller aldrig levererat)
- Kontrollera din e-posthistorik för att se när e-postmeddelandena skickades ut.
- Tänk på att förseningar kan uppstå på grund av tekniska problem, nätverksproblem eller konfigurationer av e-posttjänsten. E-postmeddelanden kan också blockeras av skräppostfilter eller flyttas till kampanjmappar.
- Försök att ställa in leveranstiden under vanliga kontorstider för att undvika förseningar på grund av systemunderhåll.
- Om ändringar i ett arbetsflöde inte tillämpas korrekt skapar du ett nytt arbetsflöde i stället för att redigera det befintliga.
Fotojobb: Gallerier publiceras felaktigt, länken till galleriet fungerar inte, e-postmeddelanden skickas inte korrekt
- Kontrollera om det finns några felaktiga eller motstridiga datum eller inställningar: publiceringsdatum, fotograferingsdatum, kampanjdatum, slutdatum för publicering, kupongdatum och datum för e-postarbetsflöde.
- Se till att alla inställningar för delning och försäljning är korrekta och aktiverade.
Priset som visas i ett galleri är inte korrekt
- Kontrollera dina galleriinställningar för att säkerställa att rätt prislista är vald.
- Kontrollera prislistan för att bekräfta att tilläggsavgiften är korrekt inställd för varje artikel. Om du har valt Ange pris för varje produkt ska du kontrollera att du har angett rätt pris för varje artikel.
- Granska eventuella kostnadsfria merförsäljnings- eller nedladdningsalternativ som kan orsaka en avvikelse i det förväntade priset.
- Bekräfta att eventuella kampanjer eller rabatter för galleriet tillämpas korrekt.
En kupong har skapats men den fungerar inte eller tillämpas inte korrekt
Ta bort värdebeviset och skapa ett nytt för att lösa problemet.
Saal Prio-prenumeration: frakt är inte gratis för kunder
Se till att det lägsta orderbeloppet har uppnåtts. Tänk på att minimibeloppet beräknas efter avdrag för fraktkostnader, kampanjer, rabatter och värdecheckar.
Filnedladdningar: nedladdningen fungerar inte när du klickar på knappen i galleriet
Försök att använda en annan webbläsare och enhet för att starta nedladdningen. Problemet kan bero på att webbläsarens/enhetens inställningar blockerar nedladdningen.
Nedladdning av filer: Osäker på hur och var du ska ladda ner bilderna
- När du har lagt beställningen, kontrollera din e-post för en orderbekräftelse, faktura och ett separat e-postmeddelande med nedladdningslänken.
- E-postmeddelandet med nedladdningslänken kom inte fram: skicka det på nytt i Försäljning → Orderhantering > öppna beställningen och klicka på Skicka tillbaka nedladdningslänkar till kunden.
- Kontrollera alla e-postmappar, inklusive Spam, Kampanjer eller Meddelanden.
- Om nedladdningslänken inte öppnas kan du försöka kopiera länken (högerklicka och kopiera) och klistra in den i ett nytt webbläsarfönster/flik. Om detta inte fungerar kan du öppna e-postmeddelandet i en annan app/webbläsare.
€0 order i Orderhantering
- Granska din prislista för att kontrollera om du har definierat en order för gratis nedladdning. En "€0 order" kommer att skapas och visas i din orderlista även om inget betalas.
- Kontrollera om ordern är en "Nyproduktion"- eller "Skicka nedladdningslänk igen"-order. Dessa skapas när en kund rapporterar en saknad eller skadad artikel eller inte har fått en nedladdningslänk. Den ursprungliga beställningen har betalats, så den nya beställningen är 0 €. Dessa beställningar påverkar inte din vinst eller avräkning.
Gratis direktnedladdningar visas inte i orderhanteringen
Gratis direktnedladdningar genererar inte någon order i din orderhantering. Kunderna kan starta nedladdningen genom att klicka på knappen.
Om du vill spåra nedladdningar måste du definiera en artikel i prislistan (även om den är inställd på 0 €). Kunderna måste då lägga en "0 €-order" för att ladda ner bilderna.
Föreslagna lösningar fungerar inte / Problemet förklaras inte här
Vänligen kontakta vårt supportteam. För att vi ska kunna hjälpa dig snabbt bör du ange följande information när du kontaktar oss:
- E-postadressen till ditt Photo Portal-konto (om det är en annan än den du använder för att kontakta oss).
- Namnet på det berörda galleriet, projektet, fotojobbet, arbetsflödet etc.
- Om en delningslänk/profilsida påverkas ska du inkludera länken till delningslänken/profilsidan.
- Inkludera alltid en skärmdump i helskärmsläge som visar problemet. Detta hjälper vårt tekniska team att lättare utvärdera situationen.
- Om en kund eller order påverkas ska du ange namn, e-postadress och ordernummer.
Viktigt att tänka på: När du har rapporterat ett problem ska du inte göra några ändringar i de berörda delarna av ditt konto. Detta gör det möjligt för vårt tekniska team att se den exakta situationen. Om du behöver publicera eller sälja något omedelbart kan du skapa ett nytt eller ytterligare galleri och låta det påverkade galleriet vara kvar tills det har kontrollerats.