Hantering av användare
Denna funktion är endast tillgänglig medSaal Prio Max.
Du kan ge en annan användare tillgång till specifika områden på ditt konto så att ni båda kan arbeta med samma fotograferingar eller projekt. Du kan definiera rollen för din inbjudan och bestämma om du vill ge redigeringsrättigheter eller endast visningsåtkomst till varje avsnitt.
Bjud in användare
Om du vill bjuda in en användare till ditt konto klickar du på Användarhantering i panelen Sales. I den här menyn visas alla användare som bjudits in till ditt konto och deras status. Om du vill lägga till en ny användare klickar du på knappen Bjud in användare. En meny visas där du kan ange användaren och dennes roll för varje objekt. I fältet Användarnamn anger du e-postadressen till den person som du vill ge tillgång till ditt konto. Under rubriken Användarroller hittar du varje objekt för att exakt definiera de rättigheter som ska ges till den inbjudna användaren. Observera att du kan ändra dessa inställningar när som helst. Du kommer att kunna välja:
- Ingen åtkomst. Förhindrar den inbjudna användaren från att komma åt det angivna objektet; inga visnings- eller redigeringsmöjligheter.
- Visa endast. Tillåter den inbjudna användaren att visa det angivna objektet, men inga åtgärder kan utföras.
- Kan redigera. Tillåter den inbjudna användaren att redigera det angivna objektet med samma behörigheter som du.
De objekt som du kan hantera behörigheter för är:
- Kollektioner. Hantera behörigheter och åtkomst för alla dina gallerier som visas i menyn Gallerier.
- Projekt. Hantera behörigheter och åtkomst för alla dina projekt som visas i menyn Projekt.
- Foto Jobb. Hantera rättigheter och åtkomst för alla Photo Jobs, inklusive användare, deltagare, gallerier och beställningar som görs i dem.
- Prislistor och produktkataloger. Hantera rättigheter och åtkomst till dina prislistor och produktuppsättningar.
- Kuponger. Hantera rättigheter och åtkomst till menyn Vouchers.
- Orderhantering. Hantera rättigheter och åtkomst för order som lagts på ditt konto och som visas i menyn Orderhantering. Observera att intäktsinformation inte kommer att visas om denna inställning är aktiverad.
- Arbetsflöde för e-post. Hantera rättigheter och åtkomst till alla dina arbetsflöden för e-post.
- Mallar för e-post. Hantera rättigheter och åtkomst till alla dina e-postmallar.
- Visa intäkter. Här kan du bestämma om dina intäkter ska visas för den inbjudna användaren för aktiverade objekt. Observera att det inte går att välja Kan redigera i det här fältet.
När du har ställt in rättigheterna klickar du på knappen Användarroller. En inbjudan som innehåller en länk för att acceptera åtkomst till ditt konto inom den konfiguration du har angett kommer att skickas till den angivna e-postadressen.
Inbjuden användare
Den inbjudna användaren kommer att få ett e-postmeddelande med en länk för att få tillgång till ditt konto inom de roller som konfigurerats. Efter att ha klickat på länken öppnas inbjudan och användaren kan acceptera eller avvisa inbjudan. När inbjudan har accepterats kan den inbjudna användaren välja om han eller hon vill logga in på sitt eget konto eller på det konto som han eller hon har blivit inbjuden till. Om inbjudningskontot väljs kommer den inbjudna användaren att få tillgång till ditt konto enligt den konfiguration som du har angett.
För att byta konto måste gästen klicka på knappen Switch account i det övre högra hörnet. Varje gång den inbjudna användaren loggar ut och loggar in igen ombeds han eller hon att välja vilket konto han eller hon vill öppna.
Ändra och ta bort åtkomst
Du kan när som helst redigera behörigheterna för en roll eller ta bort en användares åtkomst till ditt konto. På menyn Användarhantering klickar du på skiftnyckelikonen för användaren. Den valda användarens Roll Permissions-meny öppnas och du kan ändra dem efter behov. Kom ihåg att klicka på Spara för att spara ändringarna.
Om du vill ta bort den inbjudna användaren från ditt konto och förhindra åtkomst klickar du på knappen Radera i den högra kolumnen.